Matan („Prosjaci i sinovi“) – književna i psihološka analiza lika

PON, 03.03.2014. u 22:07
POGLEDA 5516

Sredinji lik romana Ivana Raosa „Prosjaci i sinovi“ je svima dobro poznati Matan, potomak divendide Prpe, kojeg je u istoimenoj seriji utjelovio legendarni Rade Šerbedžija. Njegov djed Kikaš (Fabjan Šovagović), koji i nakon sloma Austro-Ugarske monarhije nastavlja s tradicionalnim prosjačkim zanatom svoga roda životni je uzor svome unuku. Treba znati kako zaraditi kruh naš svagdašnji, bez znoja i lopate. Matan nasljeđuje djedovo umijeće snalaženja u životu koristeći se glavom na ramenima, a ne manualnim radom. S Matanovim odrastanjem, razvija se i obiteljski talent. Kikaša i Matana, kao i cijelu njihovu lozu, povezuju neuništiva i nasljedna prosjačka torba. Ipak, kako vrijeme odmiče, javlja se potreba za promjenama i prilagodbama u samom prosjačkom zanatu pa tako se i sam Matan s vremenom razvija. On postupno obogaćuje obiteljsku tradiciju novim oblicima zarade s ramena, bježeći od sirotinjskog načina života. Zahvaljujući svojoj izuzetnoj inteligenciji i snalažljivosti, Matan iskorištava situaciju i kreće u osvajanje novih tržišta. Čovjeku njegovog kalibra ništa ne može zapriječiti put, budući da se radi o prilično lukavoj i snalažljivoj osobi čija su najbolja oružja upravo njegov um i dar govora.

Čovjek poput Matana ne dopušta čak ni Drugom svjetskom ratu da mu pomrsi račune. Tamo gdje drugi pokleknu Matan vidi priliku, ideju i korist. On u svakoj novoj zapreci ne vidi nepriliku, već novi izazov, priliku za novo napredovanje, preoblikovanje zanata, odnosno modifikaciju. Čak i na neutralnim područjima poput švicarskog tla, njegove ruke ne ostaju vezane. Njegovo umijeće švercanja u tom trenutko doseže novu razinu, a sam Matan se ponovno mijenja. Osim što po prvi put u životu šverca samim ljudima, to je ujedno i prvi put da mu osobna korist nije na prvome mjestu. Nakon završetka rata naš Matan se ponovno adaptira novonastaloj situaciji.

Ipak, Matanova istinska bit je jedina konstanta u Prosjacima i sinovima. Unatoč njegovom razvoju i prilagođavanju kojekakvim situacijama i životnim razdobljima, Matanova struka, jedina u svemu tome, ostaje ista. „Dektiva“ Matana i dalje ganja, a on joj uporno izmiče. Možemo reći da je Matan nestašni junak čiji život ne bi imao smisla bez protivnika, zakletog neprijatelja istog kalibra. Kikašev Škiljo je Matanova "dektiva", a njihovu lozu takvi rivalski i neprijateljski odnosi prate do samog kraja.

S jedne strane, Matan je potencijalni uzor. On uči gledatelje/čitatelje kako uspjeti u životu te kako se provlačiti kroz život bez kapi znoja, oslanjajući se isključivo na dovitljivost, inteligenciju te izuzetnu lukavost uz prstohvat prgavosti i bezobrazluka. S druge strane, Matan se bavi mutnim, često nezakonitim poslovima. Uz to, na ljubavnom polju je jednako nestašan kao i na poslovnom. Varanjem i nepoštivanjem svoje „Sile nečiste“ Matan oblikuje svoj lik i na drugim razinama. Možemo zaključiti da je Matanov lik zapravo sve, samo ne statičan i dosadan. Njegov život je niz dogodovština bez pauza i odmora koje ujedno poprimaju lirsku, tragičnu i komičnu notu. Neke od njegovih uzrečica koriste se i dan danas, stoga, ako vam netko kaže: „Silo nečista, tri koraka isprid mene!“ znajte da se radi o Matanu.

Autorica: Matilda Vukman

Comments


Brodarica NET je web sjedište koje na jednom
mjestu okuplja lokalnu grupu pouzdanih i kvalitetnih poduzetnika i pojedinaca s kojima će članovi i posjetitelji moći ostvariti interaktivnu komunikaciju.



Copyright 2013 brodarica.net
Brodarica.net nije odgovorna za sadržaj eksternih web stranica.
Oglašavajte kod nas O brodarici.net Kontakt Uvjeti korištenja Privatnost podataka